Forbrugertrends skaber nye behov, krav og forventninger til dig som brand og retailer. En trend er kendetegnet ved at flere og flere tænker, føler eller handler på en særlig måde. Skal du sikre dig relevans også i morgen, så er det en god idé at følge med i hvad der er vigtigt for dine kunder, så du kan udvikle dig sammen med dem. I 2025 handler de vigtigste trends inden for forbrugeradfærd om bevidste valg, teknologisk empowerment og personlige oplevelser. Udforsk ti trends og gør dig og din forretning klar til 2025.
#1 Forbrugertrend - Grønt er det nye Guld
Forbrugere er ikke længere tilfredse med vage løfter om bæredygtighed. De kræver beviser. Fra CO2-mærkning på produkter til hyperlokal sourcing og gennemsigtighed i værdikæden og “True Pricing”. Brands skal tage ansvar, hvis de skal overleve. Greenwashingens tid er forbi med nye lovgivnings krav og praksiser. Ægthed er et must. Eksempler inkluderer Pangaia, der tilbyder fuldt sporbare, biologisk nedbrydelige beklædningsgenstande, og brands som Oatly og Unilever, der introducerer CO2-mærkning på produkter. Allbirds deler detaljerede livscyklusanalyser af deres sko, inklusiv CO2-aftryk og information om materialernes oprindelse. Eller det svenske mode brand Asket, der har introduceret “The Impact Reciept”, hvor varens “ægte” pris fremgår af kvitteringen.
Er du klar til at forvandle grønt til guld gennem handling og transparens?
#2 Forbrugertrend - AI-udvidet livsstil
AI er ikke længere et buzzword—det er en integreret del af dagligdagen. 37% af alle danskere bruger nu AI og blandt de unge er det 7 ud af 10. Tænk personaliserede shoppingassistenter, sundheds-bots og hyper-relevant indhold leveret i realtid. I 2025 vil vi bruge AI til at forbedre alt fra produktivitet til følelsesmæssig trivsel. Apps som Replika, Happify eller Moodistory, der tilbyder mental støtte og udvikling via AI, vinder frem. Men AI øger også vores produktivitet, præstationer og vores forventninger til andres. Så hvordan undgår vi spiralen uden ende? Vi er jo trods alt kun mennesker. En stor modtrend vil opstå. Se herunder Genfind Fokus.
Hvordan kan AI hjælpe med at understøtte dine kunders livsstil og styrke deres trivsel?
#3 Forbrugertrend -
Tid som den bedste gave
I en travl verden er tid den ultimative luksus. Services, der sparer forbrugernes tid, som ultra-hurtig dagligvarelevering, autonome køretøjer eller kø-frie detail oplevelser dominerer. Betjeningsløse butikker vil blive den nye normal. Hvis dit produkt eller din service ikke sparer tid, stiller det ekstra krav til værdi. For tid er penge. Fire-dages arbejdsuger vil blive normen og vil slå løn som en måde at tiltrække og fastholde medarbejdere. I 2025 vil tid være den bedste gaveidé. Dit værdi-tilbud skal altid være en gave til dine kunder, hvordan kan du integrere tid?
Hvordan kan du integrere tid i dit værdi-tilbud?
#4 Forbrugertrend - Optimer mig nu
Fokus skifter fra at leve længere til at leve bedre nu og her. Værdien af et langt liv falder, hvis ikke det leves optimalt. Forbrugere investerer i biohacking, wearables og personlige sundhedsplaner for at optimere deres daglige liv. For eksempel tracker Oura Ring søvn, stress og aktivitet og giver brugerne brugbare indsigter. Wellness-brands bør fokusere på datadrevne løsninger, der leverer konkrete resultater og et godt liv nu og her, hvor det at have det godt hver dag er et mål i sig selv.
Kan du hjælpe dine kunder med at blive den bedste version af sig selv?
#5 Forbrugtrend -
Services fremfor produkter
Den cirkulære økonomi revolutionerer sprog og kultur. Skiftet mod en genbrug- og reparation vokser. Nye services som f.eks. Ifixit vinder frem. Forgangsvirksomheder som Patagonia og IKEA opfordrer kunder til at bytte, reparere eller gensælge brugte varer. Størstedelen af Gen Z foretrækker at leje frem for at eje store varer som møbler. Abonementsmodeller vinder yderligere frem. Vindende forretningsmodeller går fra transaktioner til relationer. Hvorfor skal vi eje noget? I fremtiden vil vi kunne leje alt fra mennesker til maskiner. Som virksomhed skal du tappe ind i det. Pawshake tilbyder pasning af hunde - det kunne et stort hundefoder brand måske også have gjort med stor troværdighed? Forbrugerne ønsker at føle sig som bidragydere i den grønne omstilling. Involver og engager dem, lad dem blive en del af produktet. I 2025 skal vi kalde affald for ressourcer. Måske i fremtiden vi også kan finde et andet ord end forbruger?
Tænk ressourcer fremfor affald og services fremfor produkter
#6 Forbrugertrend -
Flere Mikro-fællesskaber
Sociale medier bevæger sig væk fra mega-influencere mod nichefællesskaber. Vi søger autenticitet og forbindelse med ligesindede, ofte i mindre, interessebaserede grupper. Platforme, der fremmer intime og stærkt engagerede fællesskaber, vil vinde frem. Som eksempel har Menokind på rekordtid tiltrukket et stort antal kvinder, som alle har det til fælles at de bekymrer sig om overgangsalderen, og Momkind har opbygget et helt brand omkring det at blive mor. I mikro-fællesskaber er engagement er vigtigere end følgere. Likes uden passion er ligegyldige. Brands bør prioritere at opbygge tillid i mindre, tæt forbundne netværk og interessebaserede fællesskaber. Hvis ikke du selv kan skabe et – så find et dine kunder er en del af – så får du uvurderlig indsigt og viden. Vær midt i det hele - men aldrig alene.
Hvordan kan du facilitere, støtte eller integrere mikro-fællesskaber, der understøtter høj relevans og fælleskaber blandt dine kunder?
#7 Forbrugertrend - Get Phygital
Fysiske og digitale oplevelser er ikke længere adskilte. De smelter sammen til én sømløs oplevelse. Fra virtuelle prøverum til AI shoppingassistenter. Nike’s House of Innovation-butikker er blandt de første i rækken inden for trenden, hvor digital og fysisk shopping kombineres problemfrit. Det lyder som et bud fra en kendt bog, men det er realiteten i 2025: Hvis du er et digitalt først-brand – skal du blive fysisk. Hvis du er et fysisk brand – skal du digitalisere. Du skal være hvor dine kunder er, hvad enten det er online eller i det fysiske rum. Det danske mærke Son of a Tailor født digitalt, betjener nu kunder fysisk gennem deres københavnske butik og integrering af digitale oplevelser i det fysiske rum. Et andet københavns brand, der har vokset sig stort ved at kombinere det fysiske og digitale er Planet Nusa. Planet Nusa annoncerer hver uge, deres fysiske events i deres online communities.
Hvordan kan du skabe oplevelser, der kombinerer det fysiske og
det digitale rum?
#8 Forbrugertrend - Genfind fokus
Eskapisme har været vækst. Fra længere rejser, til gaming har vi ønsket at undslippe hverdagen hamsterhjul, stress og jag. Trenden fortsætter i 2025 men bliver mere bevidst nærværende og dagligdags. Mindfulness og unikke ture i naturen er alle oplevelser, der genoplader vores sjæl, giver tid, der kan få tanker til at gå i stå. Digitale detox er steget i popularitet, men mindre kan også gøre det. At fordybe sig i en binge-worthy serie, bruge tid på at sylte, bage, læse, skrive eller andre aktiviteter, der kan bryde (dårlige) vaner og få os væk fra tankemylder og pligter, vil stige i popularitet. Booktook trenden hitter på TikTok blandt de yngre generationer En populær app som Bookabout kan hjælpe på vej med at få fokus på læsning. Aktiviteter, der understøtter vores koncentration og afhjælper negative tanker vinder frem. Hjernevask får en ny og positiv betydning i 2025 – vi vil genoplade gennem fokus og nærvær.. MIND eating vil vinde frem, som en måde vi kan genfinde mentalt fokus gennem kosten. Flere apps, som f.eks. Regain vil hjælpe os med at tage kontrollen tilbage og undgå forstyrelser når vi er online.
Hvordan kan dit brand tilbyde et nyt fokus?
#9 Forbrugertrend -
Respektfuld Hyper Personalisering
"One-size-fits-all" dur ikke i 2025. Forbrugere forventer produkter og tjenester skræddersyet specifikt til deres behov og præferencer—drevet af AI og big data. Eksempler er Spotify's Discover Weekly og Stitch Fix's kuraterede modebokse, eller DNA-forberedte måltider som Genopalate. I modebranchen vil trenden sætte fart på mindre ready-made-fast fashion og mere made to order. En win-win situation, hvor der skabes værdi ikke kun for den enkelte men også får naturen i form af mindre spild. Men etik og tech skal gå hånd i hånd. Privatliv og dataetik er top prioriteter. Som teknologi bliver mere integreret i dagligdagen, kræver forbrugerne gennemsigtighed i, hvordan deres data bruges. Brands og virksomheder, der ikke beskytter kundernes privatliv, risikerer modreaktioner. Vi oplever digitalt bedrageri som aldrig før, og angstniveauet stiger. Decentraliserede platforme og blockchain til datasikkerhed vil være afgørende. Tillidsmærker og sikkerhed vil få top prioritet
Hvordan kan du opbygge tillid og indsamle og bruge data ansvarligt
for at levere værdi?
Vil du vide mere om forbrugertrends?
Book et foredrag eller en workshop, hvis du vil vide mere om forbrugertrends og hvordan du kan udvikle din forretning så den bliver fremtidsklar
Vi skræddersyer altid vores foredrag til tilhørerne og sikrer at høj faglighed, inspiration og underholdning går hånd i hånd.
Ring +45 22 18 36 97 eller skriv til contact@trendtribe.dk og hør nærmere
Comments