top of page

Blurred Reality

Opdateret: 17. aug. 2023


AI Morgendagensforbruger trend
Midjourney. Prompt: very human in a blurred reality SciFi

Vi lever i en tid hvor det ægte og det kunstige smelter sammen. Hvor maskiner og mennesker arbejder sammen side om side. En tid hvor begreber som kunstige kollegaer, deepfake og fakta tjek vinder frem. Kunstigintelligens (AI) er kommet for at blive. Udviklingen er i overhalingsbanen og speederen er i bund. Hvordan følger vi med?


Teknologien bliver alle mands eje

'

Nye teknologiske redskaber bliver i stadig stigende grad gjort til allemandseje, og giver den enkelte mulighed for at blive medskaber og medejer af digitalt indhold og universer.


November 2022 var der, hvor ChatGPT, Midjourney, Dalle-2 og andre AI tools kom på manges læber og ketchupeffekten satte ind. Selvom værktøjerne ikke er nye, og det også flere år for inden har været muligt at få tech’s hjælp til at overtage eller få støtte til mange opgaver, så er intelligente digitale værktøjer (AI) nu blevet alle mands eje.


Ifølge en analyse fra Dansk Erhverv har hver 5. dansker prøvet ChatGPT, mens 43 % har hørt om den, men ikke prøvet det. Halvdelen af unge under uddannelse har brugt værktøjet i forbindelse med deres studie, mens 8% af danskerne har brugt det som en del af deres arbejde. 24% af alle danskere forventer at bruge ChatGPT eller lignende værktøjer i forbindelse med deres arbejde de kommende 3 år.


Stigende skepsis og usikkerhed - hvad skal vi tro på?


AI created, Midjourney

Slut marts 2023 gik et billede af Pave Frans iklædt en moderigtig Balenciaga dunfrakke viralt og fik langt over 20 mio. visninger, og der blev fundet AI genererede billeder af Donald Trump, som bliver anholdt af New York Politi. For mange kan det være svært at skelne mellem hvad der er kunstigt og hvad der er ægte.


Ifølge en analyse som Norstat har lavet for Dansk Erhverv føler 53% af alle danskere en vis skepsis når det drejer sig om kunstig intelligens, en stor stigning fra 35%, der følte sig skeptiske for blot to år siden


Langt de fleste føler sig dårligt klædt på til at integrere AI i deres dagligdag.


Rigtige mennesker i høj kurs


I takt med udbredelsen af maskinskabt lyd og billeder, får vi sværere og sværere ved at skelne mellem det kunstige og det ægte. Nye teknologiske værktøjer, der kan afsløre deep fake og hjælpe med nemme faktatjek vil vinde frem. Men frem for alt så vil rigtige mennesker og troværdighed komme i høj kurs. Det menneskeskabte blive eftertragtet og særligt, for mennesker kan stadig noget som maskiner ikke kan. Og den nye teknologi er stadig dybt afhængig af mennesker der mestrer den. For uden mennesker ingen originalitet og fremsynethed.


CIAO skal sikre troværdighed i organisationer


Måske vil virksomheder og organisationer i fremtiden udnævne en CIAO (Chief AI Officer), som bliver ansvarlig for integrering af AI i organisationen og ansvarlig for at hjælpe mennesker til at mestre teknologien. Herunder ansvarlig for håndtering af barrierer, skepsis og for at sikre troværdigheden og kvaliteten af det output der genereres.


Skab tillid og hjælp os med at navigere


Vi lever i en tid, hvor mennesker og maskiner, i stigende grad skal arbejde sammen, og tillid til teknologien bliver alt afgørende for, hvordan vi fremover kan leve i en ”blurred reality”. Dem, der forstår at mestre den nye teknologi, skabe tillid og kan hjælpe med at navigere i mængden af indtryk vinder frem.


Læs mere her:







Læs også:

"Kunstige kollegaer", Claus Skytte, 2017

"Hvad skal vi med mennesker"!, Peter Svare 2019

Se: https://www.dr.dk/drtv/serie/kunstig-intelligens_392554

18 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Comments


bottom of page