top of page

Virtuelle influencere vinder frem

Opdateret: 26. jun.


@imma.gram

Hvad har Margot, Zhi og Shudo til fælles? De er alle digitale supermodeller og virtuelle influencere. I 90’erne havde vi Claudia Schiffer, Kate Moss, Helena Christensen mfl. De var smukke og tæt på perfekte. Men de var også ret dyre at hyre og måske til tider besværlige. I 2024 behøves vi ikke længere bøvle med rigtige mennekser for de virtuelle influencere vinder frem.


Hvad er virtuelle influencere? 


Virtuelle influencere, også kendt som digitale eller CGI-influencere, er fiktive computer-genererede karakterer skabt ved hjælp af avanceret grafik og kunstig intelligens. De virtuelle influencere interagerer med rigtige mennesker på sociale medier, hvor de deler indlæg, deltager i kampagner og fører dialoger med deres følgere. Eksempler på virtuelle influencere inkluderer Lil Miquela, der har over 2 millioner følgere på Instagram og har været influencer for Calvin Klein, Imma som er influencer for IKEA Japan,  og Lu do Magalu fra Brasilien, som er ansigtet udadtil for detailgiganten Magazine Luiza, samt Shudo, som er en digital supermodel, der blandt andet har været frontfigur i en kampagne for Balmain. Senest har Prada lanceret deres helt egen virtuelle influencer, Candy, I forbindelse med lancering af deres nye parfume af samme navn, og Lenovo har brugt Imma sammen med menneskelige influencers.


Behind the scene


Virtuelle influencere styres af virksomheder eller teams af kreative professionelle, herunder grafikere, AI-specialister og marketingeksperter. Kunstig intelligens spiller en central rolle i at drive interaktionerne, hvilket sikrer, at karaktererne kan reagere realistisk og i realtid på kommentarer og ændringer i deres miljø..


Fordele og ulemper ved at bruge virtuelle influencere 


Fordele:

  • Ingen brok: De klager aldrig over arbejdstider eller lange dage.

  • Altid på: De kan arbejde 24/7 uden behov for pauser.

  • Perfekt kontrol: De gør præcis, hvad du siger – hver gang og laver ikke skandaler In Real Life.


Ulemper:


  • Autenticitet: De har ingen følelser (eller sjæle), hvilket kan gøre forbindelsen mellem dem og deres følgere lidt kølig.

  • Skepsis: Nogle følgere kan være tøvende over for at engagere sig med noget, der ikke er menneskeligt.

  • Etik: Er det okay at bruge AI til at skabe perfekte personligheder?


Fremtiden for virtuelle influencere og digitale super modeller


Virtuelle influencere og digitale super modeller er kommet for at blive. Flere og flere brands vil udvikle egne AI genererede modeller, og de vil i stigende grad komme til at ligne mennesker. Det vil også blive mere tilgængeligt for selv små budgetter at arbejde med AI genererede modeller. Tik Tok har netop (juni 2024) annoncereret en ny feature, hvor man enten kan finde en virtuel avatar fra deres stock eller bygge sin egen fra bunden og dermed lancere sin egen influencer eller digitale super model.


Rigtige mennesker er stadig i høj kurs


Et nyt studie publiceret i Journal of Business Research i 2024 “Human versus virtual influences, a comparative study” viser ikke overraskende Virtuelle influencere fungerer bedst ved funktionelle produkter, fremfor hedonistiske produkter. Vi mennesker idemntificerer I højere grad med rigtige mennesker, og der foretrækker de fleste af os stadig det sidste. Så selvom du måske kan få noget credit blandt den yngre tech-vante generation og måske stadig en first-mover nyhedsværdi ud af at bruge en virtuel influencer, så varer det nok lidt endnu inden de tager helt over.



@imma.gram

Se eksempler på virtuelle influencere her:



Hyr en digital model til din næste kampagne her: https://www.thediigitals.com/about


Få flere indsigter om virtuelle influencere:








Human versus virtual influences, a comparative study, Belanche et al.. Journal of Business Research, Volume 173, February 2024: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0148296323008524



5 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Comments


bottom of page