Der kommer en tid. En tid vi vil kalde tiden efter Corona. Når alle børn igen kan komme i skole samtidig. Vi alle kan tage på arbejde og mødes med kollegaer. Gå i teatret, biografen og zoologisk have. Men ikke alt bliver som før. Noget vil være ændret.
I april måned 2020 gennemførte TrendTribe en analyse på nettet, hvor vi spurgte deltagerne om, hvad de personligt vil gøre mere eller mindre af efter Corona, og ikke mindst hvordan de tror, at vi danskere kommer til at ændre os. Det kom der en masse spændende og tankevækkende svar ud af. Vi har sammenholdt svarene med en række andre observationer og opsummeret det i 5 trends for tiden efter Corona:
Her kommer den første:
Hjemme er det nye ude
”Hjemme er det nye ude” har fået en helt ny betydning nu. Det var en trend, der allerede var godt på vej inden Corona brød ud – men pludselig blev den mainstream. Vores hjem vil i tiden efter Corona få endnu større betydning for os. Angsten for alt det, der kan ske uden for hjemmets fire vægge, giver trenden ekstra fart. Det er en KÆMPE mulighed for alle de brancher, der sælger noget, der gør, vi kan indrette os, opgradere vores hjem og hjælpe os med at gøre vores hjem til et sted, hvor vi både kan leve med vores familie, arbejde, motionere, blive underholdt, og ikke mindst iscenesætte os selv udadtil, når vi holder Zoom-møder, er på TEAMs eller bare uploader hjemmefra på Instagram
”Jeg formoder, at indretnings- og hus- og havemarkedet har haft et boom i denne periode, hvor folk har haft meget mere tid og været mere hjemme til at bygge "rede"/skabe et hjem, som man kan være i mange flere timer i døgnet end normalt”
Citat, TrendTribe analyse april 2020
Og det har det. Ifølge FDIH’s månedsanalyse blev onlineforbruget i kategorien bolig og have fordoblet i april forhold til måneden før.
Vi vil handle mere hjemmefra og online end før – især når det kommer til dagligvarer. Corona krisen har i den grad sat gang i online handlen inden for dagligvarer. Den bekvemmelighed vil mange holde fast i, også når krisen igen har lagt sig. 1/3 vil generelt købe flere varer on-line efter krisen.
Joggingbukser og sommerhussalget Boomer
En anden ting, der boomer lige nu, det er grå joggingbukser i bedste 80'er stil. Hos Jørnæs Production på Østerbrogade i København er der kø hver dag for at komme ind og få fat i nogle af de eftertragtede joggingbukser, som er geniale i en tid, hvor man er meget hjemme. Retro bukserne var sjovt nok allerede et hit før Corona satte ind.
”Hjemme er det nye ude” gælder også, når det kommer til, hvor vi vil holde ferie. Ca. hver 3. forventer at rejse mindre til udlandet. Og når vi tager på ferie igen, vil vi i højere grad vælge at tage bilen frem for at flyve.
”Vi kommer til at tænke mere over vores rejser, vi kommer nok til at ville genopleve vores eget land og se, at man ikke altid behøver at tage sydpå”
Citat, TrendTribe analyse april 2020
Og så der er fuld gang i Sommerhussalget i Danmark netop nu, hvor vi stadig er usikre på, hvor vi kan holde vores ferie henne.
I tiden hjemme har vi fundet ud af, hvor let det er at gøre mange ting hjemmefra. Lige fra at holde møder til at gå til yoga eller på kursus. Det vil flere også gøre mere af i tiden efter Corona. Hjemmet vil være vores trygge base, der hvor vi selv og ikke Mette Frederiksen bestemmer. Der hvor vi kan kysse og kramme, så tosset vi vil. Holde havefester – og dem kommer der mange af – eller bare hænge ud med dem, vi holder af.
Men ved alle trends er der en modtrend. En reaktion, der vender sig mod det, som er ved at blive det ”normale”. For ”hjemme er det nye ude” handler det om at komme væk fra hjemmets fire vægge og ud og få en på ”opleveren”.
Modtrend: IRL = In real life.
Vi hungrer efter at komme ud og opleve noget i den virkelige verden. Fysiske oplevelser.
Hudsult bliver et ord, der går over i historien fra 2020. Og det er gået op for os, hvor meget det betyder at kunne bruge alle vores sanser.
”Så snart det bliver muligt, skal jeg rigtigt på arbejde, ud og spise, til koncert og til en fodboldkamp – det kan ikke gå hurtigt nok. Og så skal jeg have mine børn med ud og handle igen. Til efteråret skal vi helt sikkert til Italien - hvis man må”
Citat, TrendTribe analyse april 2020
Vi vil opsøge fysiske oplevelser og hinanden i stor stil, så snart det bliver muligt. Besøge rigtige butikker, gå på museer, i biografer og på restaurant. Men fortsat med behørig afstand. Mange vil fortsat være tilbageholdende med at uddele kindkys og krammere til andre end de udvalgte få.
”Desværre kan jeg godt frygte, at nærhed mellem mennesker har ‘taget skade’ af covid-19.
Jeg savner et kram eller kindkys.”
Citat, TrendTribe analyse april 2020
"Den nye mig", er den anden trend for tiden efter Corona. Læs mere her.
Commenti