Sund og bæredygtig

Den fjerde trend for tiden efter Corona handler om at være sund og bæredygtig. Det er ikke nogen ny trend, men den vil betyde endnu mere for flere mennesker, og blive omsat i konkrete handlinger og nye forbrugsmønstre.


Vi har fået et akut behov for at tænke på vores sundhed, forstået som et godt helbred. Hvad enten man er ramt af Covid19 eller ej. Vi vil se et endnu større fokus på og ønske om at leve sundt. Spise sundere, tage flere vitaminer, få mere frisk luft. Det ikke mindst for at være forberedt, såfremt man skulle blive ramt af Covid19, når 2. bølge måske sætter ind.


Vi vil spise sundere

Ca. halvdelen af dem, der svarede på vores analyse, vil spise mere sundt. Der er også blevet gået til den under Coronakrisen, hvor COOP melder om, at salg af sodavand og slik og chokolade ligger i henholdsvis index 110 og 137.


Vi vil være mere bekymrede for at blive syge og ikke mindst at skulle på hospitalet. Hver 5. vil være mere bekymret for at komme på hospitalet i tiden efter Corona

Vi vil få større respekt for, at folk bliver hjemme, når de er syge. Hvor der før var en tendens til, at man følte lidt, at man skulkede, hvis man blev hjemme, når næsen løb, så vil det blive mere almindeligt accepteret, at man tager en sygdag i ny og næ.

Flere har set og talt om de positive virkninger på klimaet under Corona. Luftforureningen i Københavns fire største byer er faldet med tredjedel under Coronaudbruddet. Det er tankevækkende og kan få flere til at få øjnene op for, hvordan vi via en fælles indsats kan gøre en positiv forskel for miljøet.


Vi ha' nye teknologier og produkter til at forblive raske

Bæredygtighed er heller ikke gået ikke af mode. Tværtimod. Hele 40% vil købe mere bæredygtigt i tiden efter Corona.

Men måske kan der komme en frygt forbundet med at genbruge, låne eller dele noget andre har brugt, hvis det ikke er tydeligt, hvilke hygiejneforanstaltninger der kan sikre mod smitte og sygdom. Vi vil se flere nye tiltag og innovative tiltag, der kan hjælpe os. I Finland har landets største dagligvare koncern S-Group installeret 3D printede håndtag på køleskabene, som kunderne kan åbne med deres underarm og Fit:Match tilbyder 3D scanningsløsninger, så vi kan undgå at skulle prøve for meget tøj, både når vi køber online og i fysiske butikker.


Vi vil i stigende grad ønske at "købe for livet", Dvs. fokusere på kvalitet og det tidsløse. Noget der kan holde gennem flere sæsoner eller mange år. Der vil komme et opgør med hurtige trends og sæsoner.


Naturen bliver det store trækplaster i tiden efter Corona. Hele 70% i TrendTribes analyse svarede, at de vil bruge mere tid i naturen i tiden efter Corona.



Vi vil have naturen ind i vores hverdag

Naturen vil blive en mere naturlig og integreret del af vores liv, fremfor bare noget vi opsøger en gang imellem. Der er der vi får ny energi og skabt rum til eftertanke.


Eftertanke er navnet på den 5. og sidste trend for tiden efter Corona. Og den bliver svær at komme uden om. Kan du hjælpe forbrugeren med at skabe tid og rum til tanker og tro på at træffe de rigtige valg, så vil du være godt på vej til at få skabt nogle varige kunderelationer. Læs mere her.

12 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle